Tips voor maximaal zwemplezier

Zwemmen is heel goed voor je kindje en helpt bij de ontwikkeling van zijn
motoriek. In de do’s en don’ts vind je terug wat je vooral wel en niet moet 
doen als je gaat zwemmen met je kleintje

Do's & Don'ts

Wel of niet eten van tevoren?

Het beste is je kindje een uur voordat jullie gaan zwemmen geen eten of drinken (ook geen borstvoeding)
meer te geven. Zwemmen met een volle maag is niet fijn en zo voorkom je spugen. Het zwemmen zelf
maakt hongerig, dus neem altijd iets te eten of drinken mee voor de trek na afloop. Een banaan,
een flesje yoghurt of melk smaakt heerlijk op zo’n moment!

Ideale temperatuur

Aanbevolen zwembadtemperatuur bij een halfuur zwemmen*

Leeftijd baby Temperatuur zwembadwater
2 - 6 weken 36 - 37 °C
6 weken - 3 maanden 32 - 33 °C
3 - 12 maanden 30 - 32 °C
1 - 3 jaar 30 °C

*Bron : GGD Nederland, 2011

Hoe lang achter elkaar zwemmen?

De eerste keer dat je gaat zwemmen, is een kwartier in het water genoeg. De meeste babyzwemlessen
duren 20 - 30 minuten. 30 minuten in het water is ook wat maximaal aangeraden wordt voor een baby.
Let erop dat je kindje niet teveel afkoelt. Dit kun je zien aan blauwe nageltjes of lippen, of wanneer je kindje begint te bibberen.

Beginnen met babyzwemmen

Je kindje houdt zich met 3 tot 6 maanden al redelijk op temperatuur en dan zijn de infectierisico’s tot een minimum beperkt.
Je kunt starten met babyzwemmen! Het is niet nodig te wachten tot je baby alle vaccinaties heeft gekregen.

Het juiste moment voor jouw kind hangt echter van meerdere factoren af, zoals de gezondheid van jou en van je kindje*,
of je baby te vroeg is geboren, het advies van het consultatiebureau en de regels van het zwembad waar je gaat zwemmen.

*Ga niet babyzwemmen bij de volgende gezondheidsklachten: koorts, open wondjes,
oog- en oorontsteking, luchtwegklachten of vlak na een vaccinatie.

Alles wat je moet weten over chloor!

Er is veel onduidelijkheid over de mogelijk schadelijke gevolgen van chloorwater voor kinderen. Er zijn allerlei
internationale onderzoeken verricht naar het verband tussen zwemmen in chloorwater en een verhoogd
risico op astma en bronchitis bijvoorbeeld.

In Nederland worden zeer strenge regels en normen gehanteerd voor het gebruik van desinfecteermiddelen.
Alle overdekte zwembaden dienen aan wettelijke eisen te voldoen, conform de Wet Hygiëne en Veiligheid
van Bad- en Zweminrichtingen en worden 1x per maand gecontroleerd op het naleven van deze regels.

Dankzij deze strenge regels kun je overal in Nederland veilig gaan zwemmen met je kindje.
Je hoeft je geen zorgen te maken over het chloor in het water!

De voordelen van een zwemluier

Kinderen die nog niet zindelijk zijn, hebben bescherming nodig tegen “ongelukjes” in het
water. Normale luiers zetten uit en worden zwaar, wat ervoor zorgt dat het kindje naar
beneden zakt. Huggies® Little Swimmers® zwemluiers beschermen in het water zonder
dat ze opzwellen en met de Disney® designs zijn ze ook nog eens leuk om te zien!

Voordelen Huggies® Little Swimmers®:


  • Wegwerpzwemluiers voor kindjes vanaf 3 maanden
  • Houdt urine en ontlasting tegen
  • Zwelt niet op in het water
  • Gemak door unieke hersluitbare zijkanten
  • Met vrolijke Disney figuurtjes

  • Verkrijgbaar in de maten:
    Maat 2-3 (3-8 kg)
    Maat 3-4 (7-15 kg)
    Maat 5-6 (12–18 kg)

Watervrees

Veel kinderen vinden water fantastisch, maar er zijn ook kinderen die water maar niets vinden.
Ze zijn er bang voor en vermijden het zoveel mogelijk.

Sommige baby’s hebben vanaf het eerste begin een hekel aan het in bad gaan.
Een aantal mogelijk oorzaken kunnen zijn:

  • Een te koud of te warm bad
  • Met te veel haast een kind in bad doen

Er zijn ook oudere kinderen die opeens bang voor water zijn.

Mogelijke oorzaken:

  • Negatieve ervaringen met water zoals in het water vallen en onverwachts water in het gezicht krijgen.
  • Fantasie van kinderen kan voor angst zorgen. Zoals de angst weg te spoelen door het putje.
  • Overbezorgde en angstige reacties van ouders.
  • Ouders die zelf bang zijn voor water. Ouders die aan de kant blijven staan of alleen in ondiep water 
    gaan, geven een signaal aan hun kinderen dat in het water gaan eng is.

Vaak is het niet te achterhalen waar de watervrees door is ontstaan, meestal is er sprake
van een samenloop van omstandigheden. En speelt het karakter van het kind ook een rol.

Je kindje moet water als een vriendje gaan zien. Zelf kun je hier stapsgewijs mee aan de gang gaan.

Hieronder een paar tips:

Wassen en bellen blazen

Begin met het wassen van het gezicht. Maak van je handen een kommetje en wrijf het water door het gezicht. Doe hetzelfde met de haren. Als dat goed gaat, leg je eerst het ene oor in het water, en dan het andere. Tot slot doe je je mond in het water en probeer je bellen te blazen. Probeer het ook met je neus.

Gezicht in het water

Als de eerst stap gezet is, kun je proberen of je kind het gezicht onder water wil doen. LET OP: zeg nooit "Doe je gezicht in het water", want dat schrikt alleen maar af.

Opwaartse druk voelen

Ga op het water liggen en laat je door je kind onder duwen. Beweeg niet en laat je door het water weer in de drijfhouding brengen. Laat dan aan het kind zien dat je ook op de rug kunt drijven. Nu kun je proberen je kindje op de rug te laten drijven. Houd het kind onder de oksel vast en laat het op de rug liggen, met de oren in het water.

Bootje varen

Als je kind op de rug in de drijfhouding ligt (oren in het water), kun je hem of haar langzaam door het water trekken: "Kijk, ik kan met jou bootje varen." Het lijken kleine stapjes, maar voor het kind zijn dit sprongen. Complimenteer je kind ruimschoots.

Springen

Het is niet nodig om snel naar het diepe te gaan. Het is namelijk belangrijk dat het kind eerst de eerste stappen met een veilig gevoel doorloopt. Daarbij hoort ook dat het leert om in het water te springen. Spring eerst in borst-diep water. Oefen eerst met door het water lopen (heupdiep), en spetters in het gezicht.

Ogen open onder water

Een volgende stap is de ogen te openen onder water. Zeg vooral niet dat het water in de ogen kan prikken. Zeg liever dat het kriebelt, omdat de ogen aan het water moeten wennen. Vertel dat je onder water alles wazig ziet, alsof je een verkeerde bril op hebt.